'Day of the Doctor', New Zealand All Blacks, Mari's Birthday & Thanksgiving Dinner

29 november 2013 - Exeter, Verenigd Koninkrijk

Nadat ik vrijdag mijn blog had geüpdatet, was het rond half elf tijd voor The Graham Norton Show met Emma Thompson, Robbie Williams, Jimmy Carr, Matt Smith en David Tennant! Daarna had ik samen met Roberto, Hermella en Samia in de televisieruimte naar ‘50/50’ gekeken. Die had ik al eens eerder gezien, maar het blijft een aanrader! De grens tussen verdriet en humor is zo dun, maar in deze film perfect in balans. Op zaterdag was het weer tijd voor de studie, maar rond kwart over twee ging ik toch samen met Kristen op weg naar Tea on the Green, waar we Roberto, Hermella en Samia zouden treffen. Het was enorm druk in het centrum. Tja, zaterdagen en kerstmarkt, wat wil je ook! Bij Tea on the Green moesten we even wachten op een tafel. Ik vond het eigenlijk best erg. We stonden daar midden in de zaak te wachten en mensen werden vrijwel van de tafel weggedreven. Ik heb daar zelf ook altijd een ontzettende hekel aan. Natuurlijk nam ik weer The Wells Afternoon Tea (SCONES!). Thuis heb ik mijn zus en ouders lastig gevallen met vragen over kleding die ik wilde bestellen. Nu nog hopen dat het ook daadwerkelijk past, hahaha! Onder het genot van pizza heb ik die avond samen met Jamie en Maria naar ‘The Day of the Doctor’ gekeken. Ik heb nog maar twee afleveringen ooit gezien, dus ik snapte er niet veel van, maar de humor was geweldig! En het feit dat er drie dokters waren. Misschien moet ik me toch maar eens iets meer in de serie gaan verdiepen (hé Thijsie!). Na de aflevering kwam er een teaser van Sherlock. Ik helemaal enthousiast. Ja hoor, aan het einde: Coming Soon. JA DAT WETEN WE NU WEL! Maar wannéér: dat is wat ik wil weten!

Op zondag heb ik vrijwel de gehele dag gestudeerd. Ik weet het: ik ben gek. Maar het moet toch een keer gebeuren! Hoewel, ik heb samen met Jamie gestudeerd in de gemeenschappelijke ruimte, dus het was eigenlijk best gezellig. Rond half twee was er een rugby match op televisie: Ierland tegen de New Zealand All Blacks. Jemig, dat was een spannende match! Ook erg leuk is het als ze de haka uitvoeren (zie: http://www.youtube.com/watch?v=JqnimvUMCAk) Het was zo grappig om die match samen met Jamie te kijken, want de New Zealand All Blacks stonden tot nadat de tijd eigenlijk al verlopen was nog achter. Wat wel verbazingwekkend was, aangezien Ierland in dertig jaar niet meer van ze gewonnen heeft. Jamie was zo in de stress door die wedstrijd dat ze spontaan crêpes ging bakken. In de avond heb ik nog even met mijn ouders gesproken via Skype, altijd weer een leuk momentje! En ja, ik weet het: ik moet nog steeds naar Londen! Ik ben op dit moment bezig met het schrijven van essays en ik ben er iedere keer niet tevreden over (story of my life), maar ik zal ze toch een keer in moeten leveren. Ik streef nog steeds naar het beste resultaat, maar eerlijk gezegd ben ik allang blij als ik voldoendes haal en deze vakken meetellen voor mijn studiepunten! Ik snap echt niet hoe de rest hier essays in één dag kan schrijven, mijn hart zou het begeven van de stress en gebrek aan slaap.

Maandag ben ik eindelijk een keer de andere kant op gelopen! Ik ben naar een ander gedeelte van de campus gelopen, St. Luke’s Campus. Ik zal er snel wel even een foto van maken om te laten zien. Daar tegenover zat de supermarkt Waitrose, waar ik wel benieuwd naar was, omdat onze Italiaanse huisgenoot daar nogal vaak winkelt. Jemig, wat een grote winkel en wat veel keuze! Ook werd ik heel lief geholpen door een man die naar me zwaaide, zodat ik de eerste was die hij kon helpen. Ook heeft hij me nog wat voordelen uitgelegd die komen kijken bij winkelen bij Waitrose. Daarna was het weer tijd om te studeren. Mari is vandaag jarig, maar we gaan het morgen ook nog vieren, dus dat komt helemaal goed! Maria voelt zich gelukkig al wat beter. Hopelijk staat het haar reisje naar Barcelona niet in de weg! In de avond kwam ik erachter dat de kleding die ik zaterdag had besteld binnen was! Over de broek ben ik nog niet helemaal zeker, maar ik ga morgen even naar de winkel om te zorgen dat ik wel een goede broek vind! ’s Avonds heb ik mezelf helemaal opgevrolijkt door kerstmuziek te luisteren.

Op dinsdag heb ik de kleding die ik had besteld bij New Look omgeruild voor andere maten en nu zit het helemaal goed, dus ik was helemaal happy! Om zes uur was het weer tijd voor een repetitie van de Performance Squad. Ik weet dat het nodig is, maar damn, om twee uur lang iedere keer hetzelfde te herhalen, komt op een gegeven moment wel een beetje je neus uit. Tegen achten liep ik sneltreinvaart richting het centrum om bij Pizza Express te gaan eten voor Mari’s verjaardag. Het zit op de hoek van het plein waar de kathedraal staat en die heeft toch wel iets onheilspellend in de avond! Op de terugweg naar The Printworks wilde Roberto snel een foto maken van een verlichte kerstboom. Hij kwam terugrennen en Sarah rende tegelijkertijd op hem af, maar voordat ze hem kon knuffelen gleed ze uit en viel ze op de grond! Door een combinatie van nieuwe, gladde schoenen en een half bevroren grond. Daarna gingen we eerst een stempel halen bij Arena, zodat we later niet in de rij hoefden te staan en voor één pond naar binnen konden. Helaas moesten we wel om kwart voor elf terug zijn en was het al half elf. In sneltreinvaart omgekleed en op naar Cheesey Tuesday in Arena. Echt, Cheesey Tuesday is de beste dag van de week om uit te gaan. We zouden zo’n avond ook in Nederland moeten introduceren. Ik kende vrijwel alle nummers (het werd bijna eng) en ze draaiden zelfs kerstmuziek dit keer! Ook werden er opblaasbare gitaren, saxofoons en microfoons weggegeven. Het leuke is dat iedereen hier helemaal losgaat op de Spice Girls, ‘Eye of the Tiger’ en George Michael. De jongens zijn misschien wel enthousiaster dan de meiden! En deze avond waren de leden van de Star Wars society in the house. Het werd niet te laat, aangezien de meesten van ons gewoon les hebben op woensdag, en dan ook nog redelijk vroeg. Maar dat is het voordeel dat uitgaan hier vroeg begint!

Woensdagmorgen weer een college, ditmaal over ‘The Country Wife’. Het blijkt dat zelfs een ‘china shop’ en sinaasappels een seksuele betekenis kunnen hebben in een toneelstuk. Daarna ben ik even snel met Amy naar de supermarkt gegaan. Ik moet voor zondag nog even een advent kalender scoren! Met Jamie in de lounge gezeten en ‘gestudeerd’. Tegen drieën was er een hele voorspelbare kerstfilm op TV, genaamd ‘Annie Claus comes to Town’ van jawel, the Hallmark Channel. Ach, it is the season! Het op zoek Google opzoeken van deze film leidde ertoe dat Jamie opzocht welke films er in een bepaald jaar waren uitgekomen, zoals ‘Toy Story’ uit 1995 (!). Dat was wel even een rare gewaarwording! Tegen zessen was het weer eens tijd voor repetitie. Gelukkig duurde het maar een uurtje en hebben we ook even formaties gezet en kostuums besproken. We moeten blijkbaar als elven optreden. Natuurlijk niet elven in vol ornaat, maar zodat we op elfjes lijken. Sexy elves anyone? Daarna ging ik langs de Co-op om nog wat te eten te scoren. Jemig, dat ging nog maar net! De man achter de kassa had geen idee wat hij aan het doen was. Ik had een lekker maaltje voor ons klaargemaakt: bonen met aardappelen en jus, én cordon blue! Die avond had ik mooi de kans om series te kijken. ‘New Girl’, ‘Glee’, ze kwamen allemaal voorbij. En zelfs nog een stukje van ‘The Holiday’, mijn favoriete kerstfilm! Ik heb recent ook ondervonden dat de soundtrack van ‘The Holiday’ (gecomponeerd door de briljante Hans Zimmer) ideaal is als achtergrondmuziek bij het studeren en lezen!

Donderdag was het Thanksgiving voor alle Amerikanen! Mij zegt dat niet zoveel, maar ze kregen allemaal spontaan heimwee en werden extreem dankbaar voor wat ze hebben. Tegen een uur of vijf werden Roberto en ik naar de supermarkt gestuurd om eten in te slaan voor Thanksgiving dinner. En of het een geslaagd diner was! Super gezellig met Mari, Samia, Kristen, Aimee, Roberto & Hermella. We hadden fruitsalade, spruitjes (met bacon en zilvervliesuitjes!) en andere groentes, gevulde champignons, broodjes, mashed potatoes (ik ben zo langzamerhand expert geworden in het maken van aardappelpuree, dus: nooit meer uit een pakje!). En we wilden kalkoen, maar deze was nogal duur, dus hadden we heerlijke kip gehaald! En als toetjes carrot cake. En dat alles onder het genot van cider en leuke gesprekken. Ik moest zelfs even Nederlands praten. Dat is echt heel vreemd om te doen tegenover allerlei Engelssprekende mensen. En het beeld dat Mari van Nederland heeft, is dat iedereen slank en lang is, en dat alle vrouwen in Nederland model zouden kunnen worden. Ook hebben we gesproken over het feit dat het einde van de uitwisseling nadert en wat we allemaal nog willen doen. Sad times… Na het dinner ging iedereen weer verder met studeren, want de meesten hebben essays om te schrijven en toetsen om te leren. Ikzelf moest nog ‘Fargo’ gemaakt door de Coen brothers (tegenwoordig geen brothers meer, maar dat terzijde) kijken. Ze houden zeker van hun geweld, bloed en gevloek, maar het was wel een intrigerende film van begin tot einde. En zoals Marge Gunderson zegt in de film: ‘There’s more to life than a little money, you know’. Ook werd ik vandaag gebeld door een nummer dat ik niet kende, maar Google doet wonderen! Het was iemand van het Internationale Film Festival Rotterdam, over mijn inschrijving van vorig weekend. Ik kreeg later ook nog een mail om te vragen of ik nog steeds geïnteresseerd was om vrijwilliger te zijn bij de volgende editie van het festival dat volgend jaar eind januari plaatsvind!

Vrijdag kan ik mooi in een tussenuur even mijn blog updaten! Ik heb vandaag tot nu toe gewoon seminars gehad, waar ik er nogmaals aan werd herinnert dat het einde van het term nadert! Ik wil dat helemaal niet horen. Tijdens Theatrical Cultures stelde ze vragen om het derde jaar te kunnen verbeteren qua vakken. Zo stelde ze de vraag welke van twee vakken meer aanspraak zou hebben. Eentje over Love, Sickness and Death in Renaissance Theatre, en de ander over Renaissance Tragedies. De eerste sprak me zeker aan, omdat het over Shakespeare gaat. En ze vertelde over nog een vak dat naar de moderne bewerkingen van Shakespeare kijkt. Ik wil gewoon allemaal vakken aan de universiteit van Exeter volgen! Een semester is te kort, mijn interesse is gewekt. Dit weekend is het tijd voor het Christmas Ball van de Erasmus Society! Voor de rest vrijwel geen plannen voor het weekend, behalve werken aan mijn essay, good times. Ach, we zien wel weer wat het weekend brengt!

1. Pap wim:
    29 november 2013
    Jullie zitten al echt in de kerstsfeer, eerst Sinterklaas en dan wij ook.
    Jammer dat je al een stage adres hebt anders had je kunnen verlengen.
    Nu eerst maar afronden en dan misschien terug als docent.
  2. Gerrie (mam):
    29 november 2013
    Ik heb nog wel een elfenpakje liggen, compleet met vleugels, denk alleen dat t wel een beetje te klein is. :p Memories
  3. Ingrid:
    29 november 2013
    Hoi Eva, zo te lezen heb je die 24 uur per dag hard nodig! Je hebt het maar druk met alles. Dit wordt een periode in je leven om nooit meer te vergeten... Geniet!
  4. Thijs:
    Volgens de wiki begint Sherlock weer op 1 januari 2014