Sunday Roast, 'Back to the Future', 'Richard II', Performance Squad & Christmas Market

22 november 2013 - Exeter, Verenigd Koninkrijk

Ik heb het idee dat mijn dagen steeds saaier worden en vandaar dat ook mijn blog niet zo interessant zal zijn om te lezen. Vandaag heb ik vooral veel gelezen en al mijn TV-shows weer even ingehaald. Ook heb ik natuurlijk de livestream van de intocht van Sinterklaas gevolgd, hoe kan het ook anders! In de avond zat ik met de meiden in de keuken/gemeenschappelijke ruimte en er was een lijst van ’99 hits you hate to love’ op televisie. Nu, bijna al deze nummers vond ik gewoon awesome, dus niks ‘hate to love’, maar gewoon LOVE! Het erge was ook nog dat ik de teksten van bijna al deze nummers ken. Ja, mijn huisgenoten zijn zeer onder de indruk. Als ik een liedje niet ken, dan is het geen goed liedje volgens hen, hahaha! Daarna gingen de meiden uit en ik ging samen met Roberto richting de televisieruimte om een film te kijken samen met Hermella en Kristen. Dit werd uiteindelijk niets. Wel heb ik Hermella, Kristen en Roberto verbaast met het feit dat Tom Cruise eigenlijk een heel klein mannetje is. Ze raakten er niet over uitgepraat. Samen met Roberto heb ik nog wel de nieuwste aflevering van ‘Glee’ gekeken. Ik ben zeker weten een ‘gleek’. Morgen gaan we Sunday Roast eten! A whole new experience, so excited!

Zondag ging ik samen met Jamie, Sarah en Kaity (een vriendin van Jamie uit Nieuw-Zeeland) bij The Old Firehouse een Sunday Roast eten. We wilden alle vier de kalkoen proberen, maar er waren er helaas nog maar drie over toen we bestelden, dus besloot Jamie iets anders te nemen. Echter, na een kwartier kwam er een vrouw naar ons toe om te melden dat de kalkoen helemaal uitverkocht was (The Old Firehouse serveert Sunday Roast tot dat het uitverkocht is). Ik besloot vervolgens de vegetarische roast te proberen (champignons and feta wellington, hell yeah!). Het duurde enorm lang voordat we eindelijk ons eten kregen, ongeveer drie kwartier. Ook moesten we helaas buiten zitten, omdat het binnen te druk was. Gelukkig had ik mijn dikke winterjas aan en stonden de terras verwarmers aan. De roasts waren zeker het wachten waard. My oh my, wat was dat lekker zeg! Daarna gingen we naar Costa Coffee in Waterstones om even op te warmen met een drankje uit de speciale wintercollectie. Ik had een Hot Apple Spice Drink, geen idee wat het precies was, maar er zat wel kaneel en steranijs in. Volgens mij was het een soort zoete, warme appelsap. In de avond had ik afgesproken om met mijn ouders te Skypen, dus dat was weer even een gezellig weerzien! Ook heb ik vandaag de ‘uitnodigingen’ verstuurt om lootjes te trekken voor Kerst. Ja jongens, laat die kerst maar komen, ik wil inkopen doen!

Maandag was het weer tijd om te studeren. Die essays schrijven zich niet vanzelf! Tegen de middag gingen Jamie en ik boodschappen doen, want dat was echt weer nodig! Het was gewoon weer een same old same old dagje. Jamie en ik hebben wel weer iets geniaals ontdekt op etensgebied: gevulde, grote champignons! Je kunt ze vullen met van alles en het is heerlijk en niet eens zo moeilijk. Met als afsluiter een bak Ben & Jerry’s samen delen om onze stress weg te eten. Het is een gewoonte geworden om te vragen: ‘Eva, is it a thing?’ Begonnen doordat ik vrijwel alle liedteksten ken. Als ik iets geen ‘thing’ vind, dan is het geen ‘thing’, blijkbaar, hahaha!

Dinsdag was ik als een kind zo blij. We hadden een screening van… jawel… ‘Back to the Future’! Dat is één van mijn favoriete films. Die film heeft gewoon álles! Zelfs een goede levensles: ‘When you put your mind to it, you can accomplish anything’. Ik weet dat ze dat gezegde gejat hebben (leve Google), maar toch. Ik leer deze levensles liever van Doc Brown en Marty McFly. Daarna had ik een meeting met mijn professor van Shots in the Dark om het over mijn essay te hebben. Hij kon vorige week vrijdag niet, omdat hij een PhD aan het beoordelen was. Ik was daar wel benieuwd naar en de arme jongen van wie het PhD was, heeft wel twee uur lang moeten zweten! Wauw. Tijdens deze meeting kwam ik er achter dat ze hier blijkbaar houden van meer uitgeschreven essays, omdat ik moeite heb om aan 2000 woorden te komen. Ik ben gewend kort en bondig een thesis statement naar voren te brengen en to-the-point te schrijven. Het is wel even omschakelen om dan opeens meer te schrijven. Toch moet en zal het lukken! Rond kwart over zes vertrok ik met Amy naar The Picturehouse om naar een live broadcast van ‘Richard II’ te kijken, met David Tennant (daar istie weer!) in de hoofdrol. Wat is David Tennant een waanzinnig goede acteur! Zelfs met een lange, bruine pruik. De overgave waarmee hij de woorden uitspreekt en zijn lichaam in de strijd gooit, maar dat het nooit te veel wordt. En de manier waarbij het bij hem moeiteloos lijkt te gaan, terwijl teksten van Shakespeare enorm complex zijn. Dan gaat het toch altijd weer kriebelen en mis ik de tijd dat ik drama volgde op de middelbare school. Dat je totaal kunt transformeren op het podium en iemand anders kunt zijn, zonder schaamte, zonder angst. Geweldig! Ook heb ik vandaag even mijn ‘briefjes met leuke momenten’ een update gegeven. Ik heb heel het jaar 2013 leuke momenten op briefjes geschreven en in een pot bewaard. De ene helft ligt nog thuis en de momenten van Exeter heb ik vandaag in een pot gedaan. Dat wordt een leuke Oudejaarsavond!

Woensdag is eigenlijk niet eens noemenswaardig, zo weinig is er gebeurt. Om negen uur ’s ochtends was ik als eerste bij mijn docente voor Theatrical Cultures om het over mijn essay te hebben. Voordeel van de eerste zijn: een lekkere, warme kop thee! Daarna had ik college voor Theatrical Cultures. Het weer was vandaag echt drama, met regen en wind. Na college ging ik samen met Amy naar de dokter, ze moest een recept ophalen. Ten eerste duurde het ongeveer een half uur voordat ze verder werd geroepen. En ten tweede wist de verpleegster niets af van hoe computers of het internet werkt. Het was eigenlijk wel vreemd om dat mee te maken, aangezien we het nu zo vanzelfsprekend vinden dat iedereen maar weet hoe een computer werkt. Daarna heb ik vooral gestudeerd. Tegen het einde van de middag ging ik even naar de keuken en trof daar Sarah en Jamie aan. Sarah woont deze week bij ons, fun fun! Jamie was crêpes aan het bakken. Ik had er nog nooit één geproefd met citroen en suiker, maar hij was erg lekker. Jamie was haar verdriet aan het weg eten. Vorige week was haar waterfles in haar tas open gegaan, waardoor haar hele laptop nat was geworden. Ze heeft hem één geprobeerd aan te zetten, maar hij reageerde niet. Vandaag had ze een afspraak bij de Mac Store om hem na te laten kijken. Wat bleek: hij is niet meer te repareren. Ja, voor vijfhonderd pond. En ze heeft haar laptop nodig, omdat ze volgende week twee essays in moet leveren. Ik vind het zo naar voor haar! Maar ze bleef er verrassend kalm onder moet ik zeggen. Hopelijk komt het allemaal goed. Tegen zessen was het tijd voor repetitie. Nog geen nieuwe choreografie, alleen maar drillen van de choreografie die we al hadden. Morgen krijgen we als het goed is de rest aangeleerd. Ik ben benieuwd! Op de terugweg kwam ik Maria en Jamie tegen die op weg waren naar de pubcrawl van de Hide & Seek Society. Zo lief, ze hadden weer wat eten voor me bewaard! Wat een topmeiden zijn het toch! Ook kreeg ik vandaag in de mail wiens lootje ik heb getrokken voor kerst, yay! Bring on the Christmas shopping. Morgen gaat in het centrum de kerstverlichting officieel aan en bij de kathedraal zal er elke dag een kerstmarkt zijn. Zo gezellig! Grappig, hoe ik toch zoveel kan vertellen over een dag waarin ik dacht dat er niets noemenswaardig was gebeurt. Oh well.

Donderdag was er een screening van ‘Do the Right Thing’ van Spike Lee. Wat een heftige film, maar tegelijkertijd ook erg grappig. Hierna was er helaas geen workshop deze week. Ik moest tot zes uur wachten omdat er dan weer repetitie zou zijn voor de Performance Squad. Ditmaal een stuk van de choreografie door de president van de University Dance Society, Erinn! Ze is echt ontzettend goed! Het is op een liedje van Katy Perry genaamd ‘Walking on Air’. Jemig, wat is die choreografie snel en gedetailleerd! Maar wel echt ontzettend leuk om te doen. Hierna ben ik even naar het centrum gelopen, omdat vanaf vandaag iedere avond de kerstverlichting aan zal zijn! En er is kerstmarkt in de tuin van de kathedraal tegenover Tea on the Green. Allemaal lekkernijen en schattige hebbedingetjes, dus ik ga zeker nog even terug om wat spullen in te slaan. Ook was er een kraampje met Nederlanders! Ze verkopen Nederlandse kaas, stroopwafels, drop en ze hebben wafels met hagelslag. In de avond heb ik So You Think You Can Dance gekeken onder het genot van pepernoten (zó verslavend) en chocolade. Morgen weer een universiteitsdagje. Ik ben druk bezig met het schrijven essays, aangezien de deadlines dichterbij komen. Ik hoop natuurlijk ontzettend dat ik de vakken hier met een voldoende afsluit en er studiepunten voor zal krijgen, maar zo niet: so be it. Het klinkt suf, maar ik heb hier al zoveel meer over mezelf geleerd dan ooit eerder in mijn leven. Dit is hoe dan ook een goede persoonlijke ervaring geweest en ik ben mezelf meerdere malen tegengekomen. Ik heb geleerd niet alles voor lief te nemen, dankbaar te zijn en meer te genieten van het leven.

Ik schrijf op vrijdag terwijl mijn was in de droger zit. Ik heb het doen van mijn was veel te lang uitgesteld. In de ochtend had ik seminars en ik was klaar rond twee. Ik had mijn formative essay voor Shots in the Dark vandaag opgehaald en ik had een 66 mark (dat is hier goed). Hij had erg positieve feedback, dus dat geeft me goede hoop voor mijn essay die aankomende dinsdag moet worden ingeleverd. Omdat ik vond dat ik wel een beloning had verdiend, heb ik een lekker broodje gehaald in de Kitchen Deli! Daarna was het weer tijd om de bibliotheek in te duiken om verder research te doen voor mijn volgende essay. Dit terwijl in het Forum (de algemene hal) leuke muziek werd gedraaid. Het is deze maand Movember en onder het mom van ‘Row for a mo’ waren er allerlei mensen aan het roeien op roeiapparaten voor het goede doel. Ik had Jamie de hele dag niet gezien en aangezien ze erg druk zal zijn met haar essays tot en met dinsdag, was ik blij dat ze vanavond toch samen wilde koken en eten! En nu ben ik dus de was aan het doen, om er morgen weer fris en fruitig tegenaan te kunnen! Ook heb ik Roberto sinds tijden weer eens gesproken. Hij is druk met essays en leren voor toetsen. Hij zit er over te denken zijn verblijf met een week te verlengen, aangezien hij nog zoveel wil zien en doen en hij het nu zo druk heeft. Ik weet het, mijn blog verschijnt iedere week iets later. Maar deze week had ik toch niet zo veel interessants te vertellen, sorry daarvoor!

1. Emilie:
    22 november 2013
    Toch HEEL leuk om te lezen, Eva! Je bent een kanjer!!!!
  2. Kim:
    23 november 2013
    K vind t toch weer leuk om te lezen!:D En wat een wijze levenslessen!
    Dikke kus
    Jezus;)
  3. Gerrie (mam):
    23 november 2013
    Ondanks de wekelijkse skype-sessie en onze tussentijdse chatsessies via FB kijk ik toch ook nog uit naar je blog. Het is zo heerlijk om te lezen dat je daar weer n nieuwe ontwikkeling door maakt. Ik kan t niet vaak genoeg zeggen, maar ik ben ontzettend trots op je.
    Xx mam
  4. Pap wim:
    23 november 2013
    Dat er volgens jou niets gebeurd zegt dus dat je volledig thuis bent in exeter. Dit gevoel heb ik vaak op gran Canaria en dat voelt toch wel goed.
    Blijven blo(kk)ggen en succes met de essays.
  5. Eva:
    23 november 2013
    Jullie reacties doen me goed!
    En pap, dat gevoel heb ik ook op Gran Canaria, dat fijne gevoel van: niets hoeft (oké, behalve studeren dan) en alles kan. Er is geen druk om het constant leuk te hebben. Gewoon een avondje niets doen of samen een film kijken is genoeg!